Askelia kestävyyteen – tulevaisuuden tekijän ABC
Koulutuksen kuvaus
Miten vahvistaa kestävän tulevaisuuden ja toivon näköaloja työssä ja työyhteisössä? Miten rakentaa kestävämpää tulevaisuutta yhdessä toisten kanssa?
Koulutus tarjoaa ajankohtaiseen tutkimukseen perustuvan perustietopaketin planetaarisen toimintaympäristömme tilanteesta sekä nykyisen kestävyysajattelun perusteista ja soveltamismahdollisuuksista erityisesti seurakunta- ja järjestötyössä. Koulutuksessa kestävyyden kysymyksiä lähestytään tiedon, tunteiden ja toivoa vahvistavan toiminnan näkökulmista.
Osaamistavoitteet
Osallistuja
- osaa hyödyntää työssään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvittavia tietoja ja taitoja.
- tunnistaa maailmankatsomuksen, tunteiden ja osallisuuden merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
- osaa edistää kestävää tulevaisuutta vaikuttavasti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Kohderyhmä
Diakonit ja diakonissat, lähetyssihteerit ja kv. työn ohjaajat, nuorisotyönohjaajat, papit, varhaiskasvatuksen ohjaajat, viestintätehtävissä toimivat
Osallistumismaksu
100
Koulutuksen toteuttaja
STEP-opintokeskus
Lisätietoa
Koulutus suoritetaan itsenäisesti verkossa. Koulutus on suunniteltu erityisesti seurakunnissa ja kristillisissä järjestöissä toimivien tarpeisiin, tueksi oman ammatillisen ajattelun ja työn entistä kokonaisvaltaisempaan jäsentämiseen.
Koulutus rakentuu kolmen teeman ympärille: Tieto, Tunne ja Toivoa vahvistava Toiminta:
Tieto
- Maailma, jossa elämme: toimintaympäristömme iso kuva tutkimustiedon pohjalta: haasteita ja mahdollisuuksia.
- Polunpäitä kestävämpään tulevaisuuteen: kestämättömästä kehityksestä kohtuullisuuteen ja hyvän kädenjäljen vahvistamiseen. Kestävyyden donitsimalli oman työn viitekehyksenä.
- Seurakunnat ja järjestöt kestävyystoimijoina: vahvuuksia ja haasteita
- Kurkistus kristillisen ekoteologian ja ympäristövastuun perusteisiin
Tunne
- Miten ylläpidän toivoa ja toimintakykyä globaalin kestävyyskriisin maailmassa?
- Ympäristötunteet ja niiden rakentava kohtaaminen
- Miten viestinnän psykologiset lainalaisuudet kannattaa huomioida pyrittäessä edistämään kestävää tulevaisuutta?
Toivo ja toiminta
- Miten voin omassa työssäni ja yhteisössäni, yhdessä toisten kanssa, toimia kestävän tulevaisuuden rakentajana ja toivon ylläpitäjänä käytännössä?
- Vaikuttavan ympäristökasvatuksen ja vaikuttamisen hyvät käytännöt jakoon.
Verkkokoulutuksessa on kaikille yhteisiä tiedollisia sisältöjä ja mahdollisuus soveltaa opittua omaan työhön ja toimintaympäristöön, oman asiakasryhmän, vapaaehtoisten ja yhteistyöverkostojen kanssa yhdessä kokeillen ja omaa työtä kehittäen.
Opiskelutavat:
- Verkkoluentojen ja videotallenteiden katsominen
- Itsenäinen perehtyminen oppimisalustalle linkitettyyn kirjallisuuteen ja verkkomateriaaleihin
- Opitun reflektointi oppimispäiväkirjassa.
- Lisäksi vaihtoehtoisesti pienimuotoinen kokeilu omassa työssä ja siitä raportointi, kirjaesittely jostain verkkokurssilla esitellystä kirjasta tai oppimisalustan aineistoja hyödyntävä syventävä essee jostakin kurssilla käsitellystä teemasta.
Osaamisen osoittaminen:
- Opitun reflektointi oppimispäiväkirjassa. Lähteinä käytetään oppimisalustan aineistoja.
- Lisäksi vaihtoehtoisesti: raportti kokeilusta omassa työssä, kirjaesittely kurssin kirjallisuudesta tai syventävä essee jostakin kurssin teemasta
Koulutuksen oppimisalustana toimii STEP-koulutuksen Pinja-oppimisympäristö.