Ympäristövastaavan ABC

Laajuus opintopisteinä: 0,25
Koulutukset vuosittain: 2025

Koulutuksen kuvaus

Mietityttääkö, mitä kaikkea ympäristövastaavan tehtäviin kuuluu? Mitä pitäisi osata ja tietää, mistä aloittaa ja mistä saat tarvittaessa tukea?

Webinaareissa hankit kattavan perustietopaketin, jolla pääset tehtävässäsi alkuun. Tule verkostoitumaan ja kuulemaan hyödyllisiä vinkkejä kokeneilta ympäristövastaavilta.

Verkkokoulutus ti 2.9.2025 ja ti 16.9.2025 klo 13–15.45 Teams

Osaamistavoitteet

Osallistuja osaa toimia seurakunnan ympäristövastaavana.

Kohderyhmä

Hautaustoimen ja puutarhatyöntekijät, hallinnon ja talouden työntekijät, keittiötoimen työntekijät, kiinteistötoimen työntekijät, kirkonpalvelustyö (suntiot ja vahtimestarit), papit

Osallistumismaksu

Koulutuksen toteuttaja

STEP-opintokeskus

Lisätietoa

Koulutus rakentuu kahdesta informatiivisesta webinaari-iltapäivästä, joiden sisältönä on kattava perustietopaketti ympäristövastaavan tehtävistä.

Ympäristövastaavan keskeisin aineisto kestävämmän seurakunnan rakentamisessa on Kirkon ympäristöjärjestelmä eli ympäristödiplomi käsikirjoineen. Tässä koulutuksessa hankit osaamista Kirkon ympäristödiplomin hyödyntämiseen seurakunnan suunnitelmalliseen, tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen ympäristötyöhön.

Koulutuksessa tutustut seurakunnan ympäristö- ja kestävyystyön keskeisiin teologisiin lähtökohtiin ja muihin seurakunnan ympäristötyötä ohjaaviin keskeisiin kirkon asiakirjoihin ja materiaaleihin.

Koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään Kirkkohallituksen, kokeneiden seurakuntien ympäristövastaavien ja yhteiskunnan ympäristöalan asiantuntijoiden osaamista.

Tiedustelut:
koulutukset@step.fi